Ferratums senaste kunddrivna undersökning avslöjade insikter om jämställdhet mellan könen. Undersökningen, som genomfördes i 12 länder och omfattade över 4600 respondenter, belyser nytt ljus på den avgörande naturen av könsbias i olika aspekter av livet, från utbildning och karriär till hobbies och finansiella val. Undersökningen fortsätter fokusera på att öka medvetenheten om könsbias och om kvinnors stärkande som Ferratum har haft med i sina kampanjer för Internationella kvinnodagen under de senaste fyra åren.
Ekonomisk jämlikhet avslöjad
Ett välkommet resultat av en mer könsneutral spelplan upptäcktes. Att över 85% av alla Ferratums kunder som undersökts internationellt, fann att finansiella tjänster är lika tillgängliga för alla utan könsbaserad diskriminering. Kunder från Bulgarien, Estland och Lettland känner denna jämlikhet i störst grad. De som svarade på undersökningen och bodde i Sverige, Norge och Danmark markerade jämlikheten som något lägre där över 78% av respondenterna håller med om att tillgång till finansiella tjänster är lika för alla.
Känslor förblir stämplade
Kunderna tillfrågades om kvinnor oftare förknippas med att vara vänliga och mer emotionella än män. 75% av alla respondenter höll med om detta påstående om att känslor och kön fortfarande spelar en roll i denna aspekt. Kroatien, Bulgarien, Estland och Rumänien ansåg särskilt att detta var sant, med ett genomsnitt på över 82% som samtyckte. När man betraktar åsikterna från invånare vars uppfattningen om skillnaden i genomsnitt var mindre, så höll 68% med om att kvinnor är förknippade med att vara mer emotionella och vänliga från länderna Finland, Sverige, Norge och Lettland.
Inte mycket jämnlikhet I fritidsaktiviteter
Vid frågan om vissa hobbies och fritidsaktiviteter anses vara mer socialt lämpliga för ett specifikt kön, såg vi att en stor del av alla respondenter höll med om att en stor barriär fortfarande är uppenbar inom detta område - långt över 73%. Detta är särskilt sant för Ferratum-kunder bosatta i Bulgarien, där över 79% av de tillfrågade höll med, i Rumänien, Estland och Kroatien höll över 72% med om påståendet. Könsbundna hobbystereotyper kändes inte av lika mycket av individer i Finland, Tjeckien och Sverige, där 60% instämde i påståendet.
Diskrimineringsbias fortsätter
Över 71% av de kunder som tillfrågades kände att människor ibland får förmånlig behandling eller diskrimineras på grund av sitt kön i vårt samhälle. Undersökningsresultatet pekar på att detta uttalande, särskilt kändes av bland Danska, Tyska och Norska invånare, som i genomsnitt låg långt över 76% i samförstånd. Individer som Ferratum undersökte och som inte kände att de får förmånlig behandling eller diskrimineras på grund av sitt kön lika starkt och där snittet låg strax över 63% bor i Lettland, Slovenien, Tjeckien, Finland och Sverige.
Könets påverkan på utbildningsval består
När det gäller val av universitet eller högre utbildningsväg upplevde 72% av respondenterna en samhällelig förväntan baserad på kön. Estland kände detta starkast med i genomsnitt 79%, följt tätt av Rumänien med över 77%. Länder där det fanns något mindre samstämmighet angående ojämlikhet i utbildningsmöjligheter baserat på kön, närmare bestämt lite över 60% som instämde i påståendet, bor i Finland och Tjeckien.
Behandlingen på arbetsplatsen fortsätter att skilja sig
Arbete och karriär är också områden där fler av våra Ferratum-medlemmar känner en snedvridning mot kön, med 68% som svarar att de har bevittnat att människor i jämförbara positioner på deras arbetsplats behandlats olika enbart baserat på deras kön. Kunder i Bulgarien, Rumänien, Estland och Tyskland upplevde den största förekomsten av detta. Samtidigt upplevde 60% av Ferratums medlemmar i länderna Tjeckien, Norge, Sverige och Lettland en förekomst av att bevittna könsskillnader på sin arbetsplats från jämförbara positioner inom organisationen.
Könsbalans inom konkurrenskraft känns fortfarande av
Könsdistinktion kändes av i genomsnitt av 66% av respondenterna när de tillfrågades om män är förknippade med att vara mer strategiska och tävlingsinriktade än kvinnor. Detta kändes mest av personer bosatta i Kroatien, Estland och Tyskland, med i genomsnitt över 75% som höll med om denna kvarstående obalans. I Slovenien, Lettland och Finland kände enkätsvarande i genomsnitt mindre att män är förknippade med att vara mer strategiska och tävlingsinriktade än deras kvinnliga motparter, med över 58% som höll med.
Det finns fortfarande områden som behöver adresseras när det gäller ojämlikhet mellan könen. Kunskap är makt, att förstå hur människor känner är det första steget för att adressera problemen som vårt samhälle står inför, för en framtid byggd på balans och möjligheter.
Ferratum, konsumentkreditenheten inom Multitude, har varit verksam globalt i nästan två decennier och är verksam i 15 länder. Vi förkroppsligar essensen av nordisk innovation och står i framkanten av modern finans. Oavsett om det handlar om extra finansiering eller vänlig kundsupport, så kan du få hjälp av oss.