I rallycross möts rally och banracing i spännande lopp. Bilarna i den här motorsporten är kraftfullare än formel 1-bilar, och förarna testar gränserna i lopp på banor med underlag av både grus och asfalt i race där vinnaren får allt.
Rallycrossens historia
Rallycross (RX) uppfanns av TV-producenten Robert Reed 1967. Den brittiska TV-kanalen ITV samlade en grupp rallyförare att bränna gummi på Lydden Hill Race Circuit i Kent i Storbritannien. Populariteten tog snabbt fart och det blev ett obligatoriskt evenemang på TV i Storbritannien. Därifrån växte det till en internationellt erkänd motorsport.
RX-tävlingar spred sig över Engelska kanalen till Europa under de följande åren. 1969 hölls den första tävlingen på fastlandet i Nederländerna, och den första svenska rallycrosstävlingen hölls 1971. 2014 hölls den första europadominerade FIA World Rallycross Championship (World RX). Den norska föraren Petter Solberg ställde upp i RX 2014 och vann tävlingen den första säsongen.
Varför rallycross?
Red Bulls nybörjarguide till rallycross uttryckte det väl: "Bilarna som publiken kommer för att se gasa fram är lite som halvkombimodeller med höga prestanda, men väldigt mycket kraftfullare. Tänk manuell växling, 600 hästkrafter och fyrhjulsdrift med turboladdad acceleration som gör att de kan gå från 0 till 100 km/h på mindre än två sekunder." Allt detta kan du se bekvämt från din sittplats på en arena. Om du kan hålla dig kvar i sätet, vill säga.
Loppen i 2019 års upplaga av World RX Championship har dragit igång, med start i Barcelona i april, och tävlingen kommer att ta sig genom ett dussin länder under året. World RX fortsätter att bli populärare med en ökning på 22 % i antalet tittare från 2017 till 2018 då tävlingen nådde över 678 miljoner hushåll. Även idag är rallycrossens historia levande och Lydden Hill Circuit är fortfarande rallycrossens hem där man gör tester inför World RX.
Innovation i RX: partnerskap för inspirerande företag
Alla blickar är riktade mot det här årets World RX där folk vill se världens snabbaste och mest innovativa bilar. Racingteamet STARD är en stolt deltagare 2019. STARD, eller Stohl Advanced Research and Development, är ett företag specialiserat på forskning och utveckling som är aktivt inom avancerad motorsport, racing och högpresterande teknologi.
Här möter teknik spänning inför racing, och partnerskap föds. STARD:s racingteam och Ferratum delar liknande visioner för hastighet och innovation – Ferratum är en stolt titelsponsor vid World RX 2019, i partnerskap med STARD-teamet.
"Vårt partnerskap med STARD i FIA World Rallycross gör att vi kan ta vårt varumärke och våra tjänster närmare en ännu bredare publik – några av de snabbaste bilarna inom racing som marknadsför de lika snabba tjänsterna som erbjuds av Ferratum. Det är ett perfekt samarbete." förklarar Ferratums VD och grundare, Jorma Jokela.
STARD fortsätter sin framgångsrika historia inom rallycross och har tävlat i World RX-evenemang med egenutvecklade superbilar sedan 2015. Genom partnerskapet tillhandahåller och hanterar STARD två nya exemplar av superbilen Ford Fiesta RXS Evo 5 med Ferratum-logotyper. Läs mer om att Ferratum ger sig ut på banan i mästerskapen 2019. Vi ses på World RX!